Er zijn soms onderwerpen die de fotograaf niet loslaten. Zo’n onderwerp blijft dan soms jaren hangen en je weet dan dat het er een keer van moet komen… Dat onderwerp moét je gewoon zèlf een keer vastleggen; in je eigen stijl, op jouw manier. 

Ik heb zo vele onderwerpen in mijn hoofd en één daarvan was deze; de vis die van de ene kom naar de andere springt om bij zijn maatje te zijn. Goed als metafoor voor allerhande thema’s, van het overschrijden van grenzen tot het zoeken naar een partner en het gevoel van samen willen zijn.

Breaking Barriers


Afgelopen week kwam de wens om nu deze plaat te gaan doen zo sterk boven drijven dat ik hem niet langer uit kon stellen. Mijn vrouw is op dit soort momenten van onschatbare waarde; ze biedt aan om op zoek te gaan naar de geschikte kom voor de vissen, ik geef dan wat gedachtenspinsels door en zij komt terug met precies de kom zoals ik die voor mijn geestesoog zag! Mijn held!

Omdat het zien van die kom het plaatje in mijn hoofd meteen compleet maakt ben ik ‘s avonds meteen aan de slag gegaan. De “set” opbouwen.

De kom is opgesteld tussen twee Elinchrom flitskoppen aan weerszijden. Om wat zachter en meer diffuus licht te krijgen gebruik ik voor iedere kop een softbox. Boven de softboxen een zilveren reflector, maar een deel is afgeplakt met matzwart papier om de accenten in het water meer te laten uittekenen, zoals bijvoorbeeld bellen en spetters. Onder de kom ligt een plaat met pianolak zwart folie. Op de achtergrond een stuk melkglas. De opnamen zijn gedaan met de EF 70-200mm f/2.8 L op f/16 en een 1/125e sluitertijd op 100 ISO.

Het eindresultaat is een samengestelde foto bestaande uit verschillende opnamen. Zo heb ik één opname van een lege kom, één van de oranje vis, één van de wit-oranje vis in zijn (of haar?) kom, en wat kleine elementen zoals de druppels op de vloer tussen de kommen in, druppels in de lucht en de spetters en bellen in de linker kom. Vervolgens zijn alle elementen in Photoshop samengevoegd in één plaat en in Lightroom nog afgewerkt met een blauwig stijltje.

De vliegende vis heeft nooit werkelijk gevlogen. Dit is van de drie vissen die we hebben de meest “relaxte” vis en hij (of zij?) vindt het erg lekker om soms helemaal slap halverwege de bak gewoon maar wat te hangen. Dat deed hij nu ook weer en dan zakt de staart mooi omlaag en vormt het lijf een mooie kromme. Perfect om te interpreteren als halverwege de sprong.

 

Dit is één van de losse opnames, namelijk die van de oranje-witte vis zoals deze uiteindelijk in het rechter deel van Breaking Barriers is gebruikt.

 

0001_IMG_3282

De set: aan weerszijden een softbox, als achtergrond de plaat melkglas, zwart pianolak als ondergrond en afgeplakte reflector van boven.

 

0001_IMG_3283

Omdat ik zo min mogelijk vertekening wilde hebben in de vorm van de kom, gebruikte ik hier de 70-200mm lens op 170mm. Dat betekent dat de camera op bijna 4 meter afstand van het onderwerp staat zoals je hier kunt zien.

 

De spetters en bellen in het water van de kom waar de vliegende vis uitkomt heb ik in een aparte opname vastgelegd. Heel eenvoudig door een bekertje water in de kom leeg te gooien en precies op dat moment af te drukken. Na een keer of vijf had ik de splash die het meest overeen kwam met wat ik in gedachten had. Redelijk sterk en aan de rechterzijde zodat het geloofwaardig was dat de vis daar uit was gesprongen.

In Photoshop werk ik voor het samenvoegen van diverse opnames voornamelijk met laagmaskers en met selecties waarbij ik “Refine Edge” gebruik om de selectie wat beter te maken dan ik standaard met de lasso kan doen. Ik gebruik ook steevast een feather van 1 pixel om het geselecteerde object beter in de achtergrond te laten opgaan.

Ik hoop dat ik een en ander duidelijk heb kunnen maken. Als je vragen of opmerkingen hebt, laat deze dan voor me achter in de comments hieronder.