Na veel zoeken en uitproberen koos ik ongeveer een maand geleden voor het online backupsysteem van Livedrive. De 14 dagen proefperiode was goed bevallen en ik had ondertussen al zo’n 40 gigabyte aan fotowerk geupload naar hun servers. Het beviel allemaal goed. Ongelimiteerde opslagcapaciteit, geen bandbreedte beperking, en ogenschijnlijk goede software.

Omdat ik een NAS gebruik om alle foto’s op te backuppen moest ik wel een truukje uithalen om die data naar Livedrive te krijgen. Livedrive ondersteund namelijk geen netwerkschijven. Daarin is geen technische beperking, alleen maar een commerciële – je zou zo met een heel goedkoop account bij Livedrive een compleet bedrijf met meerdere servers kunnen backuppen voor een appel en een ei.

Net een week nadat ik de proefperiode had verbruikt en ondertussen een account had gekocht voor een jaar begon het gesodemieter. De software gaf aan dat er een probleem was met enkele van mijn bestanden en vertikte het om nog maar een enkel bitje naar de Livedrive servers te uploaden. Het blijven computers dacht ik, dus ik maakte een supportticket aan bij Livedrive zodat ze me konden helpen met mijn probleem.

Een week later had ik nog niets van ze gehoord. Misschien iets mis met mijn supportticket; niet aangekomen, misplaatst, je weet het niet. Nog een ticket aanmaken dus en even refereren aan het vorige ticket. Weer een week later, en weer niets.

Uiteindelijk heb ik naar alle beschikbare mailadressen van Livedrive een mail gestuurd waarin ik stelde dat ik graag geholpen wilde worden omdat mijn backup niet meer werkt en ik wel een betalende klant ben en waar voor mijn geld mag verwachten. Niet onredelijk lijkt me. En erbij dat ik vind dat een organisatie die zo hard aan de weg timmert met reclame toch wel wat sneller mag zijn met reageren op support aanvragen van haar klanten.

Wat krijg ik nu net vanmorgen in mijn mailbox ? De vraag of ik mijn account wil beëindigen en in één adem erbij dat ze het restant van het abonnementsgeld voor het jaar niet terugstorten. Want zo staat het in hun gebruikersovereenkomst.

Heb ik gevraagd het account te beëindigen ? Ben ik onredelijk geweest ? Of is het gewoon zo dat zodra een klant problemen heeft en begint te klagen dat  ze die klant dan liever kwijt dan rijk zijn ?

Nou, dat account mogen ze houden, en mijn data mogen ze weggooien. Ik zoek wel een ander. Zo’n organisatie gun ik het gewoon ook niet… ik mis dat stukje klantvriendelijkheid en klantgerichtheid wat ik zelf zo belangrijk vind om aan mijn klanten te geven.

En daarom deze blogpost. Zodat jullie er niet ook intrappen en verder kijken dan Livedrive. Want het zal je maar overkomen, als je denkt dat je al je foto’s veilig online hebt staan…